wtorek, 3 lipca 2012

Sky Club a IDM


Dzisiaj bohaterem dnia był IDM. Prawie 27% w dół, bez komunikatu w ESPI pomiędzy 30 czerwca a końcem dzisiejszej sesji (3 lipca link). Duże obroty, wodospad, wydaje się, że nie ma pretekstu. W poprzednim tygodniu poza uchwałami walnego zgromadzenia istotną informacją była rezygnacja IDM z uplasowania emisji warrantów i akcji ABM Solid (link), ale raczej nie mającą wpływu na wydarzenia dzisiejszej sesji.


Pretekst się znalazł, tyle że później w ciągu dnia. Pretekstem był Sky Club sp. z o.o. i jego planowana upadłość. Rola IDM w tym wszystkim? Powiązania kapitałowe. Cytaty ze strony Sky Club (link), a oświadczenie zarządu odnośnie braku środków finansowych pojawia się jako grafika na głównej stronie link i jest skopiowane niżej.

„Dom maklerski IDM SA zainwestuje w Sky Club sp. z o.o., najbardziej rentownego touroperatora na polskim rynku. Po podniesieniu kapitału Sky Club z 2,5 mln złotych do 11,8 mln złotych większościowy pakiet udziałów w spółce objęli inwestorzy, którzy 31 stycznia podpisali list intencyjny w sprawie dalszego rozwoju Sky Club.
„31 stycznia 2012 roku podpisano list intencyjny, w którym określono dalsze plany wobec spółki Sky Club sp. z o.o. W myśl tego dokumentu, większościowy pakiet udziałów w Sky Club odkupi od inwestorów notowana na alternatywnym parkiecie (New Connect) spółka giełdowa Air Market SA. W zamian zaoferuje im pakiet swoich akcji nowej emisji, umożliwiający stanie się głównymi akcjonariuszami Air Market. Jednym ze znaczących akcjonariuszy spółki stanie się IDM SA. DM IDM SA to niezależny dom maklerski działający na rynku od 1993 roku i pierwszy notowany na GPW w Warszawie. DM IDM SA ma w Polsce czołową pozycję na rynku pierwotnym, należy także do liderów na rynku usług korporacyjnych.
„Sky Club sp. z o.o. może pochwalić się doskonałymi wynikami finansowymi i sprzedażowymi za ubiegły rok. W porównaniu do roku 2010, w 2011 przychody ze sprzedaży netto wzrosły aż o 45,5 % (z 123,5 mln złotych do 179,6 mln złotych), zysk brutto za pierwsze 9 miesięcy, na koniec września rok do roku wzrósł aż o 84,5% (z 4,6 mln złotych w 2010 r. do 8,5 mln złotych w 2011 r.). Ponadto, w celu zwiększenia bezpieczeństwa klientów obu sprzedawanych przez nią marek - Sky Club i Triady, spółka już podwyższyła gwarancję ubezpieczeniową do wysokości 17,5 mln złotych, a w najbliższych tygodniach doprowadzi do dalszego zwiększenia sumy gwarancji ubezpieczeniowej udzielonej przez TU Europa SA do 25 mln złotych.


Trochę więcej informacji o Sky Club, sytuacji z Triadą i zaangażowaniem IDM znajduje się tutaj (link - trzeba wyszukać na stronie frazę „sky club”, link oraz link), polecam do lektury. Cytaty:

„Tajemnicą poliszynela jest fakt, iż wszystkie te zabiegi miały na celu „wyciągnięcie” wszystkiego co dobre z Triady na rzecz Sky Club, który to obecnie jest organizatorem wycieczek firmowanych logiem „Triada”. Jak możemy przeczytać na łamach serwisu turystyka.rp.pl, Sky Club najprawdopodobniej płaci kwartalnie za dzierżawę znaku towarowego „Triada” 30 tysięcy złotych.
„Pod starym adresem Triady, przy ulicy Nowogrodzkiej, działa dzisiaj Sky Club, dawniej spółka córka Triady, do której Triada przeniosła we wrześniu 2011 roku całą działalność touroperatorską. Po tej operacji spółka matka straciła kontrolę nad spółką córką, bo większość udziałów (80 procent) w Sky Clubie przejął inwestor, który dokapitalizował to biuro podróży. Inwestorem jest, przez powiązane z nim spółki, Dom Maklerski IDM. W tej chwili BBPT ma w Sky Clubie jedynie 7 procent udziałów. - Zbadamy, jak doszło do utracenia wpływów Triady na podmiot zależny – zapowiada syndyk.

Podsumowując, Sky Club informuje, że ma problemy płynnościowe i jest zmuszony złożyć wniosek o upadłość do Sądu. Na stronie Sky Club jest zamieszczony komunikat z 2 lutego 2012 roku (to nie jest pewne, w każdym razie na stronie widnieje tam taka data, w treści komunikatu jest mowa o podpisaniu 31 stycznia listu intencyjnego) o podniesieniu kapitału zakładowego Sky Club i zaangażowaniu się IDM w ten proces. Równocześnie w tym samym miejscu spółka Sky Club twierdzi, że może pochwalić się doskonałymi wynikami finansowymi. Na koniec jeszcze jeden cytat (z tego samego komunikatu co wyżej - link):

„Doskonałe wyniki Sky Club w ostatnich latach czyniące go najbardziej rentownym organizatorem imprez turystycznych spośród podobnych podmiotów działających na polskim rynku przekonały nas do tej inwestycji – powiedział Grzegorz Leszczyński, prezes DM IDM SA. – Dzięki pozyskaniu udziałów Sky Club przez Air Market i zakup akcji tej ostatniej spółki DM IDM SA będzie mógł realizować strategię rozwoju w szeroko rozumianej branży turystycznej – dodał Leszczyński.”

Nie wypada mi nic więcej dodawać. Oczywiście nie wiadomo dokładnie, jakiej natury problemy finansowe ma Sky Club. Równie dobrze może być świetnie prosperującą spółką, rentowną, z potencjałem, ale z przejściowymi gigantycznym problemami płynnościowymi. Sky Club to spółka z o.o, nie jest zobowiązana to przekazywania informacji finansowych do publicznej wiadomości jak inne spółki notowane na GPW, np. IDM. Cały ten tekst jest oparty tylko i wyłącznie na cytatach i informacjach z innych, publicznie dostępnych źródeł. Nie wyraziłem żadnej opinii o działalności IDM S.A lub jej spółek zależnych i powiązanych z nią. Brak mojej opinii przyznaje publicznie w ramach profilaktyki, gdyż trafiłem ostatnio na intrygujące informacje na temat IDM. Mianowicie, IDM w przeszłości (?) wytaczał procesy o zniesławienie, np. za pojawienie się we fragmencie czyjejś analizy stwierdzenia, że „Reasumując, sieci sklepów delikatesowych są bardzo złą inwestycją na czas dekoniunktury” (główne źródło link - należy wyszukać hasło „zniesławienie”, bardziej szczegółowo link, link, link). To też polecam do lektury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz